Březová drží Teplou v betonové náruči

Říčka Teplá vypadá v regulovaném korytě Karlových Varů jako lidumil. Ale pozor! Mnohokrát, ale nejvíce v listopadu 1890, ukázala svoji temnou tvář. Tehdy při povodni nekompromisně zničila vše, co jí stálo v cestě.

Škoda dosáhla 1,5 milionu zlatých. Bylo potřeba napříště lázně ochránit - návrh na stavbu přehrady Březová nad městem byl tu.

V letech 1911-14 a 1919-24 vznikaly studie. V roce 1928 oddělení zemského výboru vypracovalo projekt s dohledem Ing. Grunera z Basileje. Vypsanou omezenou architektonickou soutěž na stavbu přehrady vyhrál profesor architekt Artur Payer. Práce v terénu vypukly v červenci 1931. A bylo to ve velkém stylu: zřídila se železniční vlečka, otevřel městský lom sv. Leonarda na štěrk, postavila betonárna a údolí přeťal lanový jeřáb s rozpětím 240 metrů. Na budoucím dně asistovaly i dva jeřáby vysoké 37metrů a lžicové rypadlo. Stavěla se první tížná (gravitační) betonová přehrada na území Čech. Její koruna, po které běží silnice, leží ve výšce 443,35 m. n. m. a měří poctivých 228,7 metrů. Výška hráze ční 31 metrů nad terénem. Její jediná výpusť (ze dvou celkem) a přeliv zvládnou stoletou vodu! Stavebním dodavatelem bylo konsorcium firem Lanna a PittelBrausewetterWien. Strojní zařízení pocházelo z českého průmyslového prostředí, konkrétně od firem: Vítkovická horní a hutní těžířstvo a Českomoravská-Kolben-Daněk.

 

 

Zdroj: Regionální mutace| Mladá fronta DNES - karlovarský kraj

Autor: Martin Kašpar

 

 

Vodní dílo Březová

Vodní dílo Březová

Vodní dílo Březová

Vodní dílo Březová - informační cedule

Vodní dílo Březová - pohled na hráz

Vodní dílo Březová - pohled na hráz

Vodní dílo Březová - silnice Karlovy Vary - Bečov nad Teplou

Vodní dílo Březová




Sponzoři

logo MŽP

logo ČSOP

Loga Karlovarského kraje a Živého kraje